یوگا و آگاهی

یوگا و آگاهی

یوگا و آگاهی

مشاوره و آموزش یوگا و آگاهی

هدف اصلی یوگا و آگاهی ، صرفا تمرین نیست‌؛
بلکه آگاهی است. آگاهی از ارتباط بین بدن، ذهن، احساس.
در تمرینات کنجکاو هستیم ولی منتظر یک نتیجه خاص نیستیم.
حاضر بودن در یوگا مهمترین چیز است.
ما واقعا نیازی به نگاه کردن به گذشته و ماندن در آن نداریم. این مسئله ای است که یوگا به ما یاد می‌دهد.

ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگیزه‌ها است به طوری که بهتر بتوانیم آن‌ها را مدیریت و تنظیم کنیم. به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص است.

✔️یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد:
بودن در حال حاضر
هدفمندی
قضاوت نکردن

✔️سوال: اهمیت توجه به این ۳ عامل در چیست؟
این نوع توجه موجب افزایش آگاهی، شفافیت و وضوح و پذیرش واقعیت حال حاضر می‌شود. بدین ترتیب متوجه می‌شویم که زندگی ما فقط در حال حاضر رخ داده و گره‌گشایی می‌شود.

اگر کاملا حضور نداشته باشیم نمی‌توانیم تشخیص دهیم که دقیقا چه امکاناتی وجود دارد؟

چطور می‌توانیم به امکانات دسترسی داشته باشیم؟

و چگونه تغییر شکل و رشد ایجاد کنیم؟

از طرفی ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی است. زیرا روشی موثر و قوی برای خاموش کردن و توقف فشار‌های دنیا و یا فشار‌های ذهنی خود فرد می‌باشد. حضور ذهن صحیح بدان معنا است که شخص آگاهی خود را از گذشته و آینده به حال حاضر معطوف کند. زمانی که فرد در حال حاضر حضور داشته باشد، واقعیت را با تمام جنبه‌های درونی و بیرونی اش می‌بیند و در می‌یابد که ذهن به دلیل قضاوت و تعبیر و تفسیر‌هایی که انجام می‌دهد دائما در حال نشخوار و گفتگوی درونی است.

یوگا چگونه روی آگاهی تاثیر می گذارد؟

✔️ برنامه های یوگا شامل مجموعه ای از تکنیک های عملی است که همزمان با معطوف کردن توجه ذهن بر نقاط معین بدن، خودآگاهی بر جسم و تمرکز ما را تقویت می کنند.

✔️ عمده این تمرین ها عبارتند از:

🔹آساناها (تمرینات بدنی)
🔹تمرینهای تنفسی،
🔹تکنیک های ریلکسیشن(تمرکز و پس زنی افکار)

✔️ با تمرین های برنامه ریزی شده یوگا، می توان به جسمی قوی تر، منعطف تر و کاراتر رسید که در هماهنگی بیشتری با ذهن است.

🔹یوگا، ترشح هورمون ها را متعادل می کند.
🔹ضربان قلب را تنظیم می کند،
🔹کارآیی تنفسی را افزایش می دهد،
🔹خون رسانی به همه نقاط بدن را بهبود می بخشد،
🔹سیستم های عصبی، گوارشی، ماهیچه ای، استخوانی و مفصلی را تقویت و اصلاح می کند.

✔️ به طور کلی تمرین های منظم و متداوم یوگا منجر به تنظیم کارکرد همه ی دستگاه های بدن می شود و برای ما سلامت توامان جسم و ذهن را به ارمغان می آورد.

سازمان بهداشت جهانی، یوگا را یکی از موثرترین تکنیک های دست یابی به سلامت جسمی، ذهنی و اجتماعی می داند؛

❗️و همچنین یوگا شیوه ای است برای غلبه بر:
✔️اضطراب،
✔️افسردگی،
✔️استرس،
✔️بی قراری،
✔️مشکلات یادگیری و ضعف حافظه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *